2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2004
PRACE 2022
performance, obiekty
FNAF - Festival of Naked Forms
tytuł edycji: Nudity as a political gesture
Altenburg, Praga, Czechy, 2022
kuratorka: Lenka Klodova
Performance w warstwie wizualnej nawiązuje do obrazu Sandra Botticellego Narodziny Wenus oraz mitu, który to dzieło zainspirował. Według tego mitu Wenus narodziła się z piany morskiej. Jednak powszechnienie znana wersja narodzin bogini piękna i miłości omija okoliczności, które towarzyszyły wyłonieniu się Afrodyty/Wenus z morza.
Bogini powstała z wyrzuconych do morza genitaliów Uranosa, którego pozbawił władzy jego syn Kronos. Morze się spieniło i z tej piany wyłoniła się Wenus. W jednej z wersji wydarzeń, Kronosa do buntu namówiła matka i żona Uranosa – Gaja, gnębiona przez małżonka.
Afrodyta/Wenus – wyobrażenie idealnej kobiecości – narodziła się z aktu przemocy. Znaczenie tej bogini nie jest więc jednoznaczne. O ile w starożytnej Grecji Afrodyta była czczona jako bogini miłości, Wenus – jej rzymska odpowiedniczka była też patronką walki. W kulturze Majów Wenus była gwiazdą wojny.
Performance dialogował z dwuznacznością postaci Wenus, z kobiecością, która zawiera w sobie oba aspekty – miłości, łagodności i gniewu oraz walki. Ten drugi aspekt w socjalizacji dziewczynek, podobnie jak geneza narodzin Wenus, jest wypierany.
W pierwszej części działania odczytałam mit o narodzinach Wenus. Następnie rozdałam publiczności własnoręcznie wykonane mydełka: przezroczyste i w odcieniach czerwieni oraz bańki mydlane. Część widzów mydliła moje ciało do wytworzenia się piany, druga część puszczała bańki mydlane. Następnie poprosiłam widzów aby mnie osuszyli. Nie mając ręczników, stanęli przed koniecznością użycia tego, czym dysponowali – np. szalików, chusteczek... włosów.
Punktem kulminacyjnym był moment przemiany uosobienia łagodności, przyjemności i pasywności w rebeliantkę, przywódczynię zmian. Gest rysunku, który wykonałam na swoim ciele czerwonym tuszem, nawiązywał do znaku błyskawicy – symbolu walki Polek o prawa reprodukcyjne.
Istotne było tu użycie obiektu ready made – basenu dla dzieci w kształcie muszli – jako metafory, rekwizytu. Zależnie od moich gestów, można było go skojarzyć z muszlą na której przedstawiona jest Wenus w obrazie Botticellego, skrzydłami, bębnami – instrumentami wybijającymi marsz bojowy.