Anka Leśniak

prace         cv        teksty        kontakt

2022    2021    2020    2019    2018    2017    2016    2015    2014    2013    2012    2011    2010    2009    2008    2007    2006    2004

PRACE 2022

Narodziny Wenus

performance, obiekty

FNAF - Festival of Naked Forms
tytuł edycji: Nudity as a political gesture
Altenburg, Praga, Czechy, 2022
kuratorka: Lenka Klodova

Performance w warstwie wizualnej nawiązuje do obrazu Sandra Botticellego Narodziny Wenus oraz mitu, który to dzieło zainspirował. Według tego mitu Wenus narodziła się z piany morskiej. Jednak powszechnienie znana wersja narodzin bogini piękna i miłości omija okoliczności, które towarzyszyły wyłonieniu się Afrodyty/Wenus z morza.

Bogini powstała z wyrzuconych do morza genitaliów Uranosa, którego pozbawił władzy jego syn Kronos. Morze się spieniło i z tej piany wyłoniła się Wenus. W jednej z wersji wydarzeń, Kronosa do buntu namówiła matka i żona Uranosa – Gaja, gnębiona przez małżonka.

Afrodyta/Wenus – wyobrażenie idealnej kobiecości – narodziła się z aktu przemocy. Znaczenie tej bogini nie jest więc jednoznaczne. O ile w starożytnej Grecji Afrodyta była czczona jako bogini miłości, Wenus – jej rzymska odpowiedniczka była też patronką walki. W kulturze Majów Wenus była gwiazdą wojny.


The Birth of Venus The Birth of Venus The Birth of Venus
The Birth of Venus The Birth of Venus The Birth of Venus
The Birth of Venus The Birth of Venus The Birth of Venus
The Birth of Venus The Birth of Venus The Birth of Venus
The Birth of Venus The Birth of Venus The Birth of Venus

Performance dialogował z dwuznacznością postaci Wenus, z kobiecością, która zawiera w sobie oba aspekty – miłości, łagodności i gniewu oraz walki. Ten drugi aspekt w socjalizacji dziewczynek, podobnie jak geneza narodzin Wenus, jest wypierany.

W pierwszej części działania odczytałam mit o narodzinach Wenus. Następnie rozdałam publiczności własnoręcznie wykonane mydełka: przezroczyste i w odcieniach czerwieni oraz bańki mydlane. Część widzów mydliła moje ciało do wytworzenia się piany, druga część puszczała bańki mydlane. Następnie poprosiłam widzów aby mnie osuszyli. Nie mając ręczników, stanęli przed koniecznością użycia tego, czym dysponowali – np. szalików, chusteczek... włosów.

Punktem kulminacyjnym był moment przemiany uosobienia łagodności, przyjemności i pasywności w rebeliantkę, przywódczynię zmian. Gest rysunku, który wykonałam na swoim ciele czerwonym tuszem, nawiązywał do znaku błyskawicy – symbolu walki Polek o prawa reprodukcyjne.

Istotne było tu użycie obiektu ready made – basenu dla dzieci w kształcie muszli – jako metafory, rekwizytu. Zależnie od moich gestów, można było go skojarzyć z muszlą na której przedstawiona jest Wenus w obrazie Botticellego, skrzydłami, bębnami – instrumentami wybijającymi marsz bojowy.