Anka Leśniak

prace         cv        teksty        kontakt

2021    2020    2019    2018    2017    2016    2015    2014    2013    2012    2011    2010    2009    2008    2007    2006    2004

PRACE 2021

Siostry Kafki

slideshow, obiekt, dźwięk - ready made, 2021

Siostry Kafki, wystawa grupy artystek Frakcja
i zaproszonych artystek z grupy Endmoräne

Stara Wozownia - przestrzeń wystawiennicza Uniwersytetu Łódzkiego, 2021
organizator: Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi

17 października 1941 roku, wczesnym popołudniem, po 30 godzinach jazdy, na stację Radogoszcz dojechał pociąg, w którym znajdowała się Gabriela Hermannowa. 1 listopada o godz. 16.30 przyjechał czwarty transport, którym do getta przywieziono Valerię Pollakową wraz z mężem Józefem. To jedne z ostatnich wzmianek o siostrach Franza Kafki, na jakie natrafiamy w archiwach. Obie kobiety, jak można wywnioskować z zachowanych dokumentów, zostały zagazowane w Chełmnie nad Nerem. Kafka miał jeszcze trzecią siostrę, Otylię Davidową. Została zamordowana w Auschwitz, dokąd wysłano ją wraz z transportem dzieci, którymi opiekowała się w obozie w Terezinie.

Gabriele i Valerie przywieziono do getta w Łodzi, były już dorosłymi kobietami. Zdecydowałam się jednak na użycie tej hipnotyzującej fotografii z dzieciństwa i nasuwającej mi skojarzenia z wyobrażeniami trój-jedynej bogini. Dziewczynki mają poważny wyraz twarzy i bystre spojrzenie. Wizerunki sióstr przeplatają się tu z opisami ich osobowości, które przybliża nam Hélène Zylberberg w tekście Das tragische Ende der drei Schwestern Kafkas.


Kafka's Sisters Kafka's Sisters Kafka's Sisters

Kafka's Sisters Kafka's Sisters Kafka's Sisters

Kafka's Sisters Kafka's Sisters Kafka's Sisters

Slideshow Siostry Kafki dopełniała praca Śpiewnik Miriam Harel. Miriam Goldberg (po mężu Harel) – to mieszkanka Łodzi również została zamknięta w gettcie. Po wojnie pracowała jako pisarka, tłumaczka i poetka w Izraelu. Wielokrotnie odwiedziła też Polskę jako świadkini historii.

Teksty Miriam dają nam wgląd w codzienne życie w getcie i emocje, które towarzyszyły młodej dziewczynie – ból, strach, gniew i żal. Te poruszające świadectwa, które odnajdujemy w utworach poetyckich Miriam Goldberg, twórczyni pisała do melodii ludowych polskich przyśpiewek wyrażających radość i beztroskę.


dokumentation of the work documentation of thr work

Prace te były częścią wystawy sztuki współczesnej, która przypominając o wydarzeniach z przeszłości zadawała pytania o współczesne mechanizmy przemocy, w tym rolę narracji politycznych, historycznych i społecznych, które do niej doprowadzają.



site-specific performance

Widok wystawy