Anka Leśniak

prace         cv        teksty        kontakt

2024    2023    2022    2021    2020    2019    2018    2017    2016    2015    2014    2013    2012    2011    2010    2009    2008    2007    2006    2004

PRACE 2024

Ładne Kwiatki

instalacja site-specific dedykowana Zofii Bystrzyckiej


Festiwal Centrum światów jest tutaj
Przemyśl

Wystawa Wieńce i Kamienie
Kuratorki: Jadwiga Sawicka i Lila Kalinowska

Powiedzenie „ładne kwiatki” używane jest ironicznie w sytuacji, gdy mówiący chce wyrazić swoje zaskoczenie, zdumienie, niekoniecznie pozytywne, zasłyszaną wiadomością. Instalacja odnosi się do życia i twórczości Zofii Bystrzyckiej, która urodziła się w Przemyślu przed II wojną światową. Zofia doświadczyła wywózki w głąb ZSRR do Kazachstanu i życia w skrajnie wycieńczających warunkach. W czasach PRL zaznała natomiast luksusowego życia żony ambasadora w Paryżu, którym był wtedy pisarz Jerzy Putrament. Pracowała jako traktorzystka, księgowa, korespondentka wojenna, zrobiła kurs kosmetyczny oraz studiowała reżyserię. Najbardziej znana była jako felietonistka – twórczyni pisma „Zwierciadło” i pisarka. Zofia należy do kobiet nieumiejscowionych w historii, których biografie trudno zaszufladkować i zrobić z nich użytek na potrzeby określonych narracji historycznych. Tytuł instalacji nawiązuje do zbioru jej satyrycznych felietonów obyczajowych wydawanych w „Szpilkach” i „Nowej Kulturze”.


Nice Flowers - Zofia Bystrzycka Nice Flowers - Zofia Bystrzycka

fot. Marek Horwat

Satyryczne felietony Zofii Bystrzycki są stanowią dziś ważne świadectwo obyczajowości wczesnego PRLu i błyskotliwości pisarki, której teksty z jednej strony zdawały się promować komunistyczną ideologię, z drugiej celnie wskazywały patologie tego systemu. Bystrzycka obnaża też powszechny seksizm, protekcjonalne traktowanie kobiet w państwie, którego propaganda głosiła pełne uprawnienie płci i wzywała do włączania się kobiet do zawodów uważanych za męskie. Choć polityka władzy przyczyniła się w pewnej mierze do emancypacji i uniezależnienia finansowego kobiet, władza oraz najlepiej płatne i prestiżowe stanowiska pozostawały domeną mężczyzn.

Nice Flowers - Zofia Bystrzycka Nice Flowers - Zofia Bystrzycka Nice Flowers - Zofia Bystrzycka
Nice Flowers - Zofia Bystrzycka Nice Flowers - Zofia Bystrzycka Nice Flowers - Zofia Bystrzycka Nice Flowers - Zofia Bystrzycka Nice Flowers - Zofia Bystrzycka Nice Flowers - Zofia Bystrzycka

Instalacja „Ładne kwiatki” została umieszczona w witrynie kamienicy przy rynku w Przemyślu, jako część wystawy wieńce i kamienie. W dosłowny sposób nawiązując do zbioru felietonów Bystrzyckiej „Ładne Kwiatki” wystawiłam w witrynie rośliny ozdobne modne w czasach PRL-u – obecne w domach, ale też biurach i instytucjach tamtej epoki. Może lubiane trochę z konieczności, bo do innych nie było dostępu w centralnie sterowanej gospodarce rynkowej. Nad nimi umieściłam „tautologiczny” czerwony – ręcznie wykonany transparent z napisem „Ładne Kwiatki”, który z jednej strony nawiązywał do propagandowych haseł PRL, z drugiej kojarzy się z estetyką strajkową, z trzeciej głosi nic nie znaczące politycznie hasło, jak np. „Wiosna”.

Całość nawiązywała estetycznie do wystaw sklepowych z epoki PRL. Przy roślinach umieszczone zostały tabliczki-transparenty z wybranymi cytatami, czasami trochę sparafrazowanymi, z tekstów Zofii Bystrzyckiej.

Monotonia jest gwarancją trwania.

Każda miłość przychodzi w porę.

Człowiek sterowany w kierunku zagłady.

Inne wymiary przyjmowania świata.

Czas nocy nie ustępuje wedle twej woli

Drwina jest zwycięstwem dystansu do siebie.

Instalację można było oglądać w dzień i w nocy podczas trwania festiwalu.