2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2004
PRACE 2016
bilbord, Fluc, Wiedeń
praca zrealizowana podczas rezydencji artystycznej KulturKontakt
Praca odnosi się do otoczenia Fluc – Placu Praterstern i charakterystycznych punktów w okolicy jak pomnik Wilhelma Tegetthoffa oraz znanego Lunaparku. Pomnik, jak inne mu podobne upamiętnia bohatera narodowego, admirała Imperium Austro-Węgier oraz jego zwycięstwo w bitwie pod Lissą (1866). Pomnik jest punktem orientacyjnym w przestrzeni publicznej, nawet jeśli dla części przechodniów jego znaczenie pozostaje nieznane. Pomnik jest usytuowany w pobliżu tętniącej życiem dużej stacji kolejowej, gdzie krzyżują się ścieżki przechodniów miejscowych oraz przybyszów, turystów i imigrantów.
Estetyka i program ikonograficzny pomnika obrazuje wartości kultywowane w czasie jego powstania, takie jak imperializm, ekonomiczna, militarna i kulturowa dominacja Europy, oparta na patriarchalnym paradygmacie. Ten „spójny” obraz został już zakwestionowany i „zainfekowany” w wielu obszarach przez różnego rodzaju ruchy emancypacyjne (ruch robotniczy, feminizm, LGBTI, subkultury). Obecnie poprzez napływ imigrantów z różnych stron świata, europejskie stolice stają się wielokulturowe, gdzie strategia mimikry zostaje zastąpiona przez hybrydyzację, fuzję różnych kultur i stylów życia, co staje się widoczne w przestrzeni publicznej.
Poprzez zamianę atrybutów figur z pomnika chciałam zadać pytanie o renegocjację społecznych wartości w zachodniej kulturze. „Obce” elementy przełamują ciągłość i oczywistą narrację. Może ich obecność jedynie ujawnia maskaradę, fałszywą spójność patriarchalnego systemu opartego na wykluczeniu, represji i wielowiekowej dominacji kultury Zachodu. Czy reprezentacje „Innego” wieszczą koniec europejskiej cywilizacji czy są zwiastunami jej twórczej transformacji?