2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2004
PRACE 2016
video, fotografie, dokumentacja
projekt realizowany podczas rezydencji KulturKontakt w Wiedniu
video zrealizowane dzięki uprzejmości
Muzeum Żydowskiego w Wiedniu oraz Muzeum Wiednia
Inspiracją do projektu jest postać i twórczość Teresy Ries – rzeźbiarki, która żyła w Wiedniu na przełomie XIX i XX wieku. Była Rosjanką żydowskiego pochodzenia, która przeniosła się do Wiednia, poszukując dla siebie szansy w jednym z artystycznych centrów Europy. Ries została relagowana z moskiewskiej akademii, ponieważ udzieliła reprymendy profesorowi, który nie poświęcał jej pracom mniej uwagi niż pracom męskich studentów. Teresa Ries (mimo ograniczeń związanych z jej płcią i pochodzeniem, w tamtym czasie) stała się rozpoznawalną i uznawaną artystką w Wiedniu. Po 1938 roku z racji na żydowskie pochodzenie odebrano jej studio i musiała wyemigrować do Szwajcarii, a Wiedeń szybko o niej zapomniał. Jej rzeźby wciąż jednak można znaleźć w Wien Museum i w przestrzeni miasta.
Mimo, iż oficjalnie nie mogła studiować na wiedeńskiej ASP, jako prywatna uczennica Edmunda von Hellmera korzystała z pracowni i studiów z modela na uczelni. W wieku 22 lat zrealizowała rzeźbę w marmurze pt. Wiedźma (Hexe), przedstawiającą pełną wigoru czarownicę podczas toalety przed Nocą Walpurgi. Naga postać kobieca z rozwianymi włosami obcina sobie pazury u nóg wielkimi nożycami, jednocześnie wyzywająco patrząc na widza i przygryzając sobie wargę w złośliwym a zarazem erotycznie wyzywającym uśmiechu.
Poszukuję więc śladów Teresy Ries, jako reprezentantki kultury austriackiej, a jednocześnie imigrantki i łączę jej historię ze współczesnymi dyskursami, takimi jak imigracja, globalizacja, narodowe i etniczne pochodzenie, feminizm. Pytam, co kultywujemy w naszej pamięci jako społeczeństwo, a o czym szybko i łatwo zapominamy.
Do tej pory w ramach projektu powstało video oparte na dokumentacji filmowej Wiedźmy wystawianej tymczasowo w Muzeum Żydowskim w Wiedniu. Zebrane też zostały artyluły oraz materiały fotograficzne i filmowe, częściowo prezentowane obok video na wystawie przy Concordiaplatz.
Projektem komplementarnym do „Zaginionego elementu” jest video-instalacja oparta na wywiadach ze współczesnymi artystami – imigrantami, którzy zdecydowali się przyjechać do Wiednia w poszukiwaniu lepszej przyszłości życiowej i artystycznej.