Anka Leśniak

prace         cv        teksty        kontakt

2023    2022    2021    2020    2019    2018    2017    2016    2015    2014    2013    2012    2011    2010    2009    2008    2007    2006    2004


PRACE 2023

Toilette of the Witch

obiekty ready-made, haftowana tkanina

wystawa Un Paradiso Amaro. Viaggio a Roma
Forum Austriaco di Cultura Roma, Rzym, 2023
kuratorki: Valerie Habsburg, Judith Augustinovic

Seria prac Toilette of the Witch powstała na wystawę w Rzymie, która stanowi kolejną z cyklu wystaw wokół dorobku Teresy Ries. Prezentacja w Rzymie jest nawiązaniem do faktu, że Teresa Ries jako jedna z nielicznych artystek wśród szerokiego grona artystów brała udział w Wystawie Światowej w tym mieście w 1911 roku. Wystawa odbywała się w tej samej okolicy, w której dziś jest usytuowany budynek Austriackiego Forum Kultury.

Przygotowując koncepcję pracy natknąłem się na walizkę fryzjerską wykonaną w Wiedniu, prawdopodobnie jeszcze przed II wojną światową. Walizka wyściełana od wewnątrz czerwoną skórą nasunęła mi skojarzenia z czerwoną farbą, którą została oblana rzeźba Ries przez wandali. Oryginalne wyposażenie walizki stanowi również kryształowe lusterko, w które wkomponowałam fotograficzne zbliżenie twarzy Wiedźmy, wykonane tuż po odkryciu dewastacji. Na rzeźbie widać szereg ubytków, między innymi w partii włosów.

Toilette of the Witch Toilette of the Witch
Toilette of the Witch Toilette of the Witch

fot. Valerie Habsubrg


Rzeźbę Teresy Feodorownej Ries Wiedźma podczas Toalety przez Sabatem Czarownic można interpretować jako przewrotną grę z popularnym motywem w sztuce dawnych mistrzów, ukazującą Wenus, boginię piękna podczas toalety. Ten wizerunek pasywnej kobiecości i piękna, odpowiadający patriarchalnym oczekiwaniom, został ukazany w rzeźbie Ries jakby w krzywym zwierciadle.

Walizka będąca symbolem podróżującego człowieka, kobiety i artystki, zawiera obiekty – elementy z moich wcześniejszych prac z cyklu Lost Element. Re-construction of the Witch. Są to nożyce nawiązujące do utrąconej dłoni Wiedźmy trzymającej to narzędzie, zestaw do farbowania włosów, użyty w performance Vacuum Chamber (2019) oraz „mydła podróżne”. Jest to zestaw trzech odlewów wykonanych w mydle, na których w języku niemieckim, włoskim i angielskim umieściłam napis „Wiedźma. Mydło podróżne". Istotnym elementem są też używane dłuta do obróbki kamienia, przypominające o profesji rzeźbiarki.

Praca jest także refleksją nad charakterem podróży i podróżowania. Niektórzy podróżują w celach turystycznych lub zawodowych. Inni zmuszeni zostali do opuszczenia swoich domów i krajów. Wielu zostało uprowadzonych i zabranych w niechcianą podróż przez swoich prześladowców. Teresa Ries podróżowała jako artystka, turystka, a pod koniec życia jako uchodźczyni. Uciekła przed zagładą w ostatniej chwili, zmuszona porzucić cały swój artystyczny dorobek.

Toilette of the Witch Toilette of the Witch

Pracą komplementarną jest biała tkanina - „ręcznik” z haftem typu richelieu, w którym wycięte w płótnie motywy obrabia się specjalnym ściegiem. W płótnie wycięłam „litery-dziury”, które mają nawiązywać do braku. Ten brak staje się tu jednak znaczący, a prześwity w płótnie układają się w tekst, którego tłumaczenie brzmi „Marmurowa figura Wiedźmy, częściowo zniszczona, brakuje palców u stóp i kilku pukli włosów”. Jest to fragment z notatki sporządzonej w 1946 roku przez pracownika Urzędu Miasta Wiednia, po odnalezieniu rzeźb Ries, najprawdopodobniej zrabowanych przez nazistów. Obszycie wokół liter-dziur ma nawiązywać do próby ocalenia obiektu przed dalszą destrukcją, ale też do jej śladu – blizny, szramy.


Toilette of the Witch Toilette of the Witch

"Ręcznik" and "mydło wiedźmy" - elementy pracy Toilete of the Witch


Toilette of the Witch Toilette of the Witch

Praca Toillette of the Witch i video Lost Element.
Wystawa Artystka w podróży, Dom Norymberski w Krakowie, 2024,
kuratorka: Anka Leśniak / TFR Archive,
fot. Ewa Pasternak-Kapera